Μασκαράς!
Ο μεταμφιεσμένος. Αυτός που υποδύεται κάποιον διαφορετικό απ’ την αληθινή του
προσωπικότητα. Ο φέρων προσωπείο. Ο υποκριτής.Ο θεατρίνος κατά μία έννοια. Έθιμο
που η αρχή του χάνεται στα βάθη των αιώνων, αλλά υπαρκτό σε όλους τους
πολιτισμούς σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης. Κι αυτό κάτι σημαίνει.
Υποδηλώνει μια ανάγκη, κοινή σε όλους. Σε κάθε τόπο και σε κάθε εποχή.
Γεννημένο προφανώς από την ανθρώπινη λαχτάρα να βγαίνει απ’ τα προβλήματα της
καθημερινότητας και να αφήνεται έστω για λίγο στην ελευθερία των παθών του.

Οι
αρχαίοι Έλληνες εξέφρασαν και εκτόνωσαν ευφυώς ετούτη την ανάγκη με τα
διονυσιακά μυστήρια όπου οι ηδονές και η κραιπάλη αποτελούσαν την αναγκαία
βαλβίδα των καταπιεσμένων ηθών και εξωράισαν την τάση της διονυσιακής έκστασης μέσω
του δράματος όπου αφενός οι ηθοποιοί φορώντας προσωπεία υποδύονται άλλους
εαυτούς, αφετέρου οι θεατές μέσω της ταύτισης συντονίζονται και βιώνουν ως
ίδια, αλλότρια πάθη με στόχο την κάθαρση.


Όπως
περίπου συμβαίνει και με το τσαντόρ, το φερετζέ και την μπούργκα. Άλλες μάσκες
και τούτες. Μάσκες όχι του καρναβαλιού, μα της καθημερινότητας. Οι μάσκες μιας
επιβεβλημένης υποταγής που προσπαθούν τεχνηέντως να κρύψουν τα πονεμένα
βλέμματα και να φιμώσουν τις βουβές κραυγές απόγνωσης των καταπιεσμένων
γυναικών της Ανατολής αιώνες τώρα.
Η
μάσκα υποβάλλει την άκρατη ελευθερία. Μόνο για μια φορά το χρόνο όμως. Ή όσο
κρατάει μια θεατρική παράσταση ή μια γιορτή. Όχι για πάντα. Όσο λαχταρούν την
ελευθερία άλλο τόσο οι άνθρωποι γνωρίζουν την αναγκαιότητα της κοινωνικής
πειθαρχίας. Εξάλλου, ξέρουν ότι χάρη σ’ αυτή την κοινωνική πειθαρχία,
απολαμβάνουν περισσότερο τη μια μέρα της κραιπάλης. Ή τουλάχιστον το ήξεραν.
Όμως η μάσκα γίνεται εύσχημα το εργαλείο του ονείρου ή ο τρόπος να απομένει στη
συνείδηση του κόσμου η πράξη και όχι ο πράττων. Το έργο και όχι ο αυτουργός.

Δεν
είναι τυχαίο εξάλλου που οι πρωτόγονοι λαοί μεταμφιέζονταν ανάλογα με τις
περιστάσεις. Άλλη μορφή έχουν όταν πολεμούν, άλλη, όταν ερωτεύονται και άλλη
όταν κάνουν την προσευχή τους. Κι αυτή η συνήθεια παρέμεινε ως σήμερα. Η μάσκα
και εν γένει η μεταμόρφωση έγινε η διαχωριστική γραμμή που επιτρέπει τη διάκριση του νοήμονος από τον άνοα, αποτυπώνοντας τη δεξιότητα του ανθρώπου να μεταμορφώνεται σκόπιμα και συνειδητά. Άλλοτε όσο διαρκεί η
αποκριά, κι άλλοτε συνεχώς, για να επιβιώνει στην ζούγκλα της καθημερινότητας.

Κι όσο ο πολιτισμός εξελίσσεται, τόσο οι μεταμφιέσεις είναι συχνότερες και πιο δυσδιάκριτες. Γίνονται ένα με το σώμα, με τη μορφή με την ψυχή. Τόσο που φτάνουν στο σημείο να ενσωματώνονται με την υπόσταση του μασκαρεμένου. Καλή ώρα όπως στην εποχή μας. Γιατί σήμερα οι μασκαράδες κυκλοφορούν ανάμε-σά μας συνεχώς., μόνο που είναι δυσδιάκριτη η αναγνώρισή τους. Φορούν μονίμως ψεύτικα πρόσωπα μα τόσο λεπτοδουλεμένα που αδυ-νατούμε να τα ξεχωρίσουμε απ' τα πραγμα-τικά. Οι μάσκες έγιναν όπλα ολέθρου. Σε όλα τα είδη σχέσεων. Στον έρωτα, στη βουλή, στην εργασία, στις φιλίες. Οι μασκαράδες έχουν εισβάλλει παντού.

Οι
κολομπίνες, οι πιερότοι και οι κλόουν είναι πια ντεμοντέ. Το έθιμο έγινε συνήθεια
κι ετούτη την αποκριά, ίσως για αλλαγή, καλό θα ήταν να παραμείνουμε για λίγο
δίχως μάσκα. Δίχως μακιγιάζ.Δίχως καταπιεσμένο χαμόγελο. Δίχως προκάτ
γκριμάτσες χαράς επιβεβλημένης από τις αποκριάτικες ημέρες. Ας βρούμε μέσα μας
την έκπληξη που νιώσαμε παιδιά, όταν γευτήκαμε την πρώτη μας καραμέλα. Ας
καταφέρουμε να θυμηθούμε πώς είναι αληθινά ο εαυτός που έχουμε χάσει... Ας
σταθούμε γυμνοί αντίκρυ στον καθρέφτη μας ν' ανακαλύψουμε τι απέμεινε έπειτα
από τις τόσες μας μεταμφιέσεις... Επιβάλλεται...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου