Τρίτη, 9 Δεκεμβρίου 2014

ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΙΣΛΑΜΙΣΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗ ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ του Ιωάννη Μάζη, εκδόσεις Παπαζήση

http://www.diavasame.gr/page.aspx?itemID=PPG1387_1973
Εκδοτικός Οίκος ΠΑΠΑΖΗΣΗΣ
Συγγραφέας Ιωάννης Θ. Μάζης
ISBN 978-960-02-2891-5
Σελίδες 220
ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΙΣΛΑΜΙΣΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗ ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ
Και μόνο το όνομα του συγγραφέα και καθηγητή Ιωάννη Μάζη αποτελεί εγγύηση για την άρτια επιστημονική υπόσταση του εν λόγω βιβλίου, στο οποίο επιχειρείται η προσέγγιση και ανάλυση του ισλαμιστικού κινήματος ιδωμένου από τη θρησκευτική και πολιτική οπτική, καθώς αποτελεί ένα ιδιόρρυθμο φαινόμενο που σημαδεύει τις πολιτικοκοινωνικές εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και στη Βόρεια Αφρική τα τελευταία χρόνια, αποτελώντας ταυτόχρονα πολιτικό όραμα και γόρδιο δεσμό στις εσωτερικές και εξωτερικές πολιτικές σχέσεις τόσο των αραβικών χωρών μεταξύ τους, όσο και μεταξύ των κρατών που κυριαρχούν στο παγκόσμιο γεωστρατηγικό σκηνικό.

Ο Ιωάννης Μάζης δομώντας το βιβλίο του σε δύο κεντρικά κεφάλαια, αναπτύσσει στο πρώτο τις βασικές έννοιες του ισλαμιστικού κινήματος, εξηγεί την αφύπνισή του στα νεώτερα χρόνια και την αμφισβήτηση που προκάλεσε στο κεμαλικό κοσμικό ιδεώδες, τον διχασμό των ισλαμιστών με γνώμονες την αρχή της σούρα και την εφαρμογή της σαρία και αναλύει διεξοδικά τα σχίσματα που διαμορφώθηκαν, από τον σουνιτισμό, τον χαριζιτισμό και τον σηιιτισμό έως τον σουφισμό και τον μαχντισμό. Δεν παραλείπει να επισημάνει τις ιδιαιτερότητες της ισλαμιστικής οικονομίας, πετυχαίνοντας έτσι όχι μόνο να αποδώσει τις ιδιαιτερότητες του ισλαμιστικού κινήματος στη θρησκευτικοπολιτική του βάση και ενότητα, αλλά και να αναπαραστήσει επιτυχώς το πορτρέτο της Μέσης Ανατολής και τον αναβρασμό που έχει προκύψει από την έντονη αναβίωση και κυριαρχία του ισλαμιστικού κινήματος, που είναι ο μεγάλος νικητής των γεγονότων της «Αραβικής Άνοιξης».

Στο δεύτερο και τελευταίο κεφάλαιο του βιβλίου, το οποίο επίσης διαιρείται σε αρκετές ενότητες, ο συγγραφέας προχωράει ακόμη βαθύτερα, αφού ασχολείται πλέον με την ακραία εκδοχή του ισλαμιστικού κινήματος και αναλύει το φαινόμενο της τρομοκρατίας, που ταλανίζει ιδιαιτέρως την παγκόσμια πολιτική σκηνή ιδίως έπειτα από το χτύπημα στους δίδυμους πύργους της Νέας Υόρκης. Ιδιαίτερη ενότητα αφιερώνει στους Αδελφούς Μουσουλμάνους επιδιώκοντας να προσεγγίσει αυτή την ιδιάζουσα ομάδα που αναπτύχθηκε στην αιγυπτιακή κοινωνία και η οποία εμφανίζει χαρακτηριστικά προσιδιάζοντα άλλοτε σε αυτά των ήπιων ισλαμιστών και άλλοτε σε αυτά των τζιχαντιστών και εν γένει των ακραίων οπαδών του κινήματος.

Η ανάλυση που κάνει στην ιερά πόλη Ναγκάφ και στον ιρανικό και ιρακινό κλάδο και η σύνδεση της ιδεολογικής βάσης με τις θρησκευτικοπολιτικές εκφάνσεις των πράξεων των ισλαμιστών που επιδιώκουν να αποφύγουν την εκκοσμίκευση, αποτελεί ίσως τον ιδεατό τρόπο για να μυηθεί ο αναγνώστης στα γεγονότα και να κατανοήσει μια πτυχή της παγκόσμιας ιστορίας, διπλωματίας και πολιτικής την οποία μόνο αν γνωρίζει τους μοχλούς και τους στόχους του ισλαμιστικού κινήματος μπορεί να αντιληφθεί.

Τελειώνοντας, ο Ιωάννης Μάζης εξηγεί τον ρόλο του ισλαμιστικού κινήματος όχι μόνο στα όρια της Μέσης Ανατολής αλλά μέσω της ισορροπίας δυνάμεων και της κατανομής ισχύος σε παγκόσμιο επίπεδο και επιδιώκει να ρίξει φως και να λύσει τον γρίφο των πολιτικών επιλογών των ισχυρών κρατών όσον αφορά τη στάση τους απέναντι σε αυτά τα κινήματα. Το ανεβοκατέβασμα καθεστώτων στις χώρες της Μέσης Ανατολής και η κυριαρχία των ισλαμιστικών κινημάτων από τη γραφίδα του Μάζη δεν ερμηνεύεται απλώς ως αποτέλεσμα της κοινωνικής αγανάκτησης από το έλλειμμα της δημοκρατίας, αλλά και ως αποτέλεσμα του προσεταιρισμού των ισλαμιστών από τους ισχυρούς του κόσμου, όταν οι πρώτοι κέρδισαν έδαφος στην κοινή γνώμη. Το μόνο που δεν προβλέφθηκε ήταν η αρνητική στάση των ακραίων ισλαμιστών προς τη Δύση, γεγονός που έχει διχάσει τη στάση των ισχυρών απέναντί τους.

Με μια γλώσσα ρέουσα, αν και καθαρεύουσα, ο συγγραφέας αποδεικνύει στο συγκεκριμένο βιβλίο την εμβάθυνση, τη γνώση και την εμπειρία που έχει αποκομίσει από τη βαθιά μελέτη της Μέσης Ανατολής και των ζυμώσεων που πραγματοποιούνται σε αυτήν. Όπως αναφέρεται επιτυχώς και στο οπισθόφυλλο, «ο γεωγράφος συγγραφέας εκτιμά ότι μπορούν πολλά στοιχεία να λειτουργήσουν συμφιλιωτικά ανάμεσα στον δυτικό και τον ισλαμικό πολιτισμό και ότι το Ισλάμ πρέπει να ιδωθεί ως προσωπική υπόθεση του Πιστού». Γιʼ αυτό με τούτο το βιβλίο ο συγγραφέας μάς καλεί να αποφύγουμε την προκατάληψη. Μόνο μέσα από την κατανόηση και τη γνώση, ακόμη και των ακραίων εκδοχών του ισλαμιστικού κινήματος, θα ανευρεθούν οι λύσεις και ίσως η κάθαρση στις σχέσεις του ανατολικού και του δυτικού κόσμου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: